La mijlocul lunii ianuarie, 14 profesori, directori de școală și mediatori școlari din toată țara au participat la un training oferit de Fundația Terre des hommes, în cadrul proiectului său MIȘTO AVILEAN! („Bun venit”, în limba romani) finanțat de Uniunea Europeană prin Programul Drepturi Egalitate și Cetățenie (2014-2020).
Cursul susținut timp de trei zile a avut ca scop prevenirea eventualelor probleme de incluziune pe care elevii de etnie romă le pot întâmpina în școli din România, dar și din alte țări. Traineri de prestigiu au răspuns invitației Fundației Terre des hommes și au susținut prelegeri: Cristian Pădure, doctor în lingvistica romani la Sorbona, Dezideriu Gergely, consultant european și expert în domeniul drepturilor omului, și Alina Dumitru, psihopedagog și coordonator training al Fundației Terre des hommes.
Cadre didactice din domenii foarte diverse (religie, matematică, română, engleză etc.) au aprofundat astfel elemente de identitatea romani contemporană, elemente legislative anti-discriminare la nivel național și european și metode de lucru adaptate pentru grupuri vulnerabile. De asemenea, ele au fost îndrumate să combată stereotipuri și prejudecăți, să promoveze o educație interculturală și să implice părinții în educație. Profesorii au participat la exerciții interactive și s-au „antrenat” pentru o abordare incluzivă în școală.
De exemplu, unul dintre invitați a amintit faptul că datorează reușita sa în carieră unui profesor ce s-a arătat interesat de limba romani. Atât trainerii, cât și participanții au discutat diverse situații concrete în
care s-au simțit discriminați sau în care au fost martori la discriminare. La curs au participat cadre didactice din învățământul preșcolar, primar și gimnazial din 14 unități școlare, frecventate într-o proporție semnificativă de copii de etnie roma.
În următoarea perioadă fiecare dintre ele va transmite elementele principale ale cursului către cel puțin 10
colegi, așa încât informațiile să ajungă la cât mai mulți profesori și, implicit, să sprijine accesul elevilor de etnie roma la educație școlară incluzivă și nediscriminatorie. Județele reprezentate în cadrul cursului au fost Argeș, Bacău, Bihor, Caraș Severin, Constanța, Dolj, Galați, Ialomița, Iași, Maramureș, Mureș, Sălaj, Satu Mare, Vrancea. Participanții au fost selectați din 60 de candidaturi primite în urma unei campanii de promovare la nivel național.
Scopul proiectului MIȘTO AVILEAN! este de a asigura o educație continuă și nondiscriminatorie copiilor de etnie romă afectați de migrația internațională a părinților lor. Un element esențial al proiectului este mecanismul de cooperare prin care profesorii sunt încurajați să se înregistreze pe site-ul www.misto-avilean.eu/ro pentru a colabora cu școli din Franța și Spania și a facilita accesul elevilor de etnie roma la educație continuă și nondiscriminatorie.
Bogdan Romanică, manager de proiect, invită cadrele didactice și specialiști din România și din
străinătate să se înregistreze pe pagina web a proiectului pentru a se conecta cu profesioniști în domeniul educației și a contribui la incluziunea școlară a elevilor de etnie roma în orice școală.
Proiectul MIȘTO AVILEAN! (în limba romani, Bun venit!) este finanțat prin Programul Drepturi, Egalitate și Cetățenie (2014-2020) al Uniunii Europene. El este implementat de către Fundația Terre des hommes România în parteneriat cu: Fundația Terre des hommes Ungaria, Fundacion Secretariado Gitano din Spania și AFEJI din Franța.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 11:59 am
Leave a Comment